Co zrobić gdy pracodawca nie wydaje świadectwa pracy?    

Co zrobić gdy pracodawca nie wydaje świadectwa pracy?

 

Co zrobić gdy pracodawca nie wydaje świadectwa pracy?    

Co zrobić gdy pracodawca nie wydaje świadectwa pracy? To pytanie niekiedy zadaje sobie pracownik, który zakończył ze swoim pracodawcą stosunek pracy, a mimo to nie dostał świadectwa pracy. Co w takiej sytuacji zrobić? Jakie środki prawne przysługują pracownikowi ? Czy należy mu się odszkodowanie? W tym artykule odpowiem na powyższe pytania.

Termin wydania świadectwa pracy   

W poprzednim artykule na blogu, dotyczącym świadectwa pracy pisałam już jakie informacje powinny być zawarte w tym dokumencie, a także co zrobić gdy znajdują się tam błędy czy nieścisłości ( zob. Sprostowanie świadectwa pracy)

Co zrobić jednak, gdy zakończyliśmy stosunek pracy, a świadectwo pracy nie zostało wydane?

Art. 97 pkt 1 Kodeksu pracy wskazuje wyraźnie, że pracodawca jest zobowiązany wydać świadectwo pracy w dniu, w którym następuje ustanie stosunku pracy, jeśli nie zamierza w ciągu następnych 7 dni przedłużyć pracownikowi  umowy o pracę. Świadectwo pracy należy się pracownikowi, gdy został rozwiązany stosunek pracy ( bez względu na przyczynę) a także, w wypadku wygaśnięcia stosunku pracy ( np. z powodu upływu czasu).

Wyjątkowo pracodawca może wydać świadectwo pracy pracownikowi później tj. w ciągu 7 dni, jeśli wydanie dokumentu w terminie podstawowym nie jest możliwe z przyczyn obiektywnych.

Obowiązek wydania świadectwa pracy  

Każdy pracodawca po zakończeniu stosunku pracy z danym pracownikiem jest zobowiązany do wydania mu świadectwa pracy. Co istotne, wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od wcześniejszego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.

Ponadto pracodawca, który nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy dopuszcza się popełnienia  wykroczenia. W takim wypadku wobec pracodawcy może zostać orzeczona kara grzywny w wymiarze od 1000 zł do 30 000 zł.

Roszczenia pracownika w związku z niewydaniem świadectwa pracy

Czy pracownikowi przysługują jakieś środki prawne, w sytuacji gdy pracodawca nie wydał świadectwa pracy? Oczywiście, że tak.

W pierwszej kolejności należy wezwać na piśmie pracodawcę o jak najszybsze wydanie dokumentu. Jeżeli ugodowe metody nie odniosą rezultatu, niestety należy wtedy wystąpić do sądu pracy z żądaniem zobowiązania pracodawcy do wydania świadectwa pracy. Trzeba  jednak pamiętać, że roszczenie to się przedawnia. Nie można wystąpić z powództwem po upływie 3 lat od chwili, gdy roszczenie stało się wymagalne.

Odszkodowanie na niewydanie świadectwa pracy

Pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydanie niewłaściwego świadectwa pracy. Odszkodowanie należne jest w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu,  że pracodawca nie wydał dokumentu pracownikowi. Ale nie może ono przekraczać  wysokości wynagrodzenia  za okres powyżej 6 tygodni. W takim wypadku pracownik musi wykazać istnienie związku  między pozostawaniem bez pracy a nie wydaniem w terminie świadectwa pracy.

Pracownikowi przysługuje także roszczenie dodatkowe na zasadzie art. 471 k.c. w zw. z art. 300 k.p., w sytuacji gdy brak wydania świadectwa pracy spowodował powstanie innych szkód niż brak możliwości znalezienia zatrudnienia przez pracownika. Może to dotyczyć sytuacji, gdy np. pracownikowi odmówiono przyznania świadczeń z zabezpieczenia społecznego ( zob. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 13 października 2004r. sygn. akt II PK 36/04).  

Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej w sprawie pracowniczej,  nasza Kancelaria Adwokacka ma doświadczenie i specjalizuje się w tego typu sprawach.

Chętnie poprowadzimy także Twoją sprawę.  Zapraszamy do kontaktu:   

( tel. 509-857-440, e-mail: adwokat.serafin@gmail.com)

Autor- Joanna Serafin

Obraz autorstwa freepik

Leave A Reply