Co zrobić gdy pracodawca nie wydaje świadectwa pracy?
Co zrobić gdy pracodawca nie wydaje świadectwa pracy? To pytanie niekiedy zadaje sobie pracownik, który zakończył ze swoim pracodawcą stosunek pracy, a mimo to nie dostał świadectwa pracy. Co w takiej sytuacji zrobić? Jakie środki prawne przysługują pracownikowi ? Czy należy mu się odszkodowanie? W tym artykule odpowiem na powyższe pytania.
Termin wydania świadectwa pracy
W poprzednim artykule na blogu, dotyczącym świadectwa pracy pisałam już jakie informacje powinny być zawarte w tym dokumencie, a także co zrobić gdy znajdują się tam błędy czy nieścisłości ( zob. Sprostowanie świadectwa pracy)
Co zrobić jednak, gdy zakończyliśmy stosunek pracy, a świadectwo pracy nie zostało wydane?
Art. 97 pkt 1 Kodeksu pracy wskazuje wyraźnie, że pracodawca jest zobowiązany wydać świadectwo pracy w dniu, w którym następuje ustanie stosunku pracy, jeśli nie zamierza w ciągu następnych 7 dni przedłużyć pracownikowi umowy o pracę. Świadectwo pracy należy się pracownikowi, gdy został rozwiązany stosunek pracy ( bez względu na przyczynę) a także, w wypadku wygaśnięcia stosunku pracy ( np. z powodu upływu czasu).
Wyjątkowo pracodawca może wydać świadectwo pracy pracownikowi później tj. w ciągu 7 dni, jeśli wydanie dokumentu w terminie podstawowym nie jest możliwe z przyczyn obiektywnych.
Obowiązek wydania świadectwa pracy
Każdy pracodawca po zakończeniu stosunku pracy z danym pracownikiem jest zobowiązany do wydania mu świadectwa pracy. Co istotne, wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od wcześniejszego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
Ponadto pracodawca, który nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy dopuszcza się popełnienia wykroczenia. W takim wypadku wobec pracodawcy może zostać orzeczona kara grzywny w wymiarze od 1000 zł do 30 000 zł.
Roszczenia pracownika w związku z niewydaniem świadectwa pracy
Czy pracownikowi przysługują jakieś środki prawne, w sytuacji gdy pracodawca nie wydał świadectwa pracy? Oczywiście, że tak.
W pierwszej kolejności należy wezwać na piśmie pracodawcę o jak najszybsze wydanie dokumentu. Jeżeli ugodowe metody nie odniosą rezultatu, niestety należy wtedy wystąpić do sądu pracy z żądaniem zobowiązania pracodawcy do wydania świadectwa pracy. Trzeba jednak pamiętać, że roszczenie to się przedawnia. Nie można wystąpić z powództwem po upływie 3 lat od chwili, gdy roszczenie stało się wymagalne.
Odszkodowanie na niewydanie świadectwa pracy
Pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydanie niewłaściwego świadectwa pracy. Odszkodowanie należne jest w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, że pracodawca nie wydał dokumentu pracownikowi. Ale nie może ono przekraczać wysokości wynagrodzenia za okres powyżej 6 tygodni. W takim wypadku pracownik musi wykazać istnienie związku między pozostawaniem bez pracy a nie wydaniem w terminie świadectwa pracy.
Pracownikowi przysługuje także roszczenie dodatkowe na zasadzie art. 471 k.c. w zw. z art. 300 k.p., w sytuacji gdy brak wydania świadectwa pracy spowodował powstanie innych szkód niż brak możliwości znalezienia zatrudnienia przez pracownika. Może to dotyczyć sytuacji, gdy np. pracownikowi odmówiono przyznania świadczeń z zabezpieczenia społecznego ( zob. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 13 października 2004r. sygn. akt II PK 36/04).
Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej w sprawie pracowniczej, nasza Kancelaria Adwokacka ma doświadczenie i specjalizuje się w tego typu sprawach.
Chętnie poprowadzimy także Twoją sprawę. Zapraszamy do kontaktu:
( tel. 509-857-440, e-mail: adwokat.serafin@gmail.com)
Autor- Joanna Serafin