Sprostowanie świadectwa pracy

Na czym polega sprostowanie świadectwa pracy?

Świadectwo pracy jest bardzo ważnym dokumentem potwierdzającym przebieg naszej ścieżki kariery.  Ma także istotne znaczenie,  gdy chcemy zmienić miejsce pracy, uzyskać nowe zatrudnienie czy ustalić prawa do świadczeń.

Niekiedy jednak zdarzają się sytuacje,  gdy w tym ważnym dokumencie są błędy lub nieścisłości. W takim wypadku niezbędne jest sprostowanie świadectwa pracy.

Czym jest świadectwo pracy?

Świadectwo pracy jest dokumentem potwierdzającym zakończenie stosunku pracy między pracownikiem a pracodawcą. Zawiera ono szereg informacji m.in. okres trwania zatrudnienia, nazwę zajmowanego stanowiska czy rodzaj wykonywanej pracy. Każda informacja zawarta w tym dokumencie powinna być precyzyjna i zgodna z prawdą. Dokument ten jest dowodem na przebieg naszej historii  zatrudnienia, a więc ma także istotne znaczenie dla przyszłej kariery pracownika.

Co zrobić żeby sprostować świadectwo pracy?

Każdy pracodawca po zakończeniu stosunku pracy z danym pracownikiem jest zobowiązany do wydania mu świadectwa pracy. Jeżeli pracownik zauważy, że dokument nie zawiera wszystkich wymaganych informacji  bądź te dane są błędne, może zainicjować proces jego sprostowania.

Pierwszy krok to złożenie wniosku  do pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania. Pracodawca powinien w terminie 7 dni ustosunkować się do tego wniosku, poprzez wydanie nowego świadectwo pracy. Pracodawca może jednak  odmówić uwzględnienia wniosku.

Jeżeli pracodawca odmawia sprostowania świadectwa pracy, pracownik ma możliwości podjęcia obrony swoich praw. Ma on bowiem 14 dni na złożenie do sądu wniosku o sprostowanie świadectwa pracy. Sąd przeprowadza postępowanie i wydaje orzeczenie w sprawie. Jeśli sąd uwzględni wniosek pracownika to nakłada na pracodawcę obowiązek wydania nowego świadectwa pracy w terminie 3 dni od dnia uprawomocnienia się wyroku. W sytuacji,  gdyby pracodawca ignorował wyrok sądu, pracownik ma możliwość ponownego wystąpienia do sądu z żądaniem nałożenia na pracodawcę obowiązku wydania sprostowanego dokumentu.

Sprostowanie świadectwa pracy przez pracodawcę

Pracodawca powinien wydać nowe świadectwo pracy pracownikowi, gdy zauważy że zawiera on oczywiste błędy. W takiej sytuacji wystawia on nowy dokument z aktualną datą. Niedopuszczalne jest jednak korygowanie istniejących błędów poprzez dokonywanie przekreśleń czy nanoszenie poprawek na uprzednio wydanym dokumencie. W praktyce najlepiej jest, gdy pracodawca wydając pracownikowi nowe świadectwo pracy załączył pismo zawierające wyjaśnienie przyczyn zmiany uprzedniego dokumentu oraz załączył notatkę służbową do akt pracowniczych. Pracownik również powinien zwrócić pracodawcy dokument zawierający błędy.

Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej w sprawie pracowniczej,   nasza Kancelaria Adwokacka ma doświadczenie i specjalizuje się w tego typu sprawach. Chętnie poprowadzimy także Twoją sprawę.

Zapraszamy do kontaktu

( tel. 509-857-440, e-mail: adwokat.serafin@gmail.com)

Obraz autorstwa rawpixel.com na Freepik