Jak przeprowadzić spadek, gdy krewny zmarł za granicą?
Jak przeprowadzić spadek, gdy krewny zmarł za granicą? To pytanie zadaje sobie sporo osób, które mieszkają w Polsce ale ich bliski mieszkał i zmarł w innym kraju. Wtedy powstaje pytanie jaki kraj jest właściwy do przeprowadzenia postępowania spadkowego, Polska czy kraj w którym zmarł spadkodawca?
Jaki sąd jest właściwy do przeprowadzenia postępowania spadkowego dla zmarłego za granicą obywatelska polskiego?
Jeśli chodzi o sposób przeprowadzenia postępowań spadkowych to odsyłam do moich wcześniejszych artykułów ( Stwierdzenie nabycia spadku, Akt poświadczenia dziedziczenia u notariusza).
Co do zasady postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku powinno zostać przeprowadzone przez sąd polski, jeśli zmarły był w chwili śmierci obywatelem polskim lub miał miejsce zwykłego pobytu w Polsce.
Do jurysdykcji krajowej należą także sprawy spadkowe, gdy majątek spadkowy lub znaczna jego część znajduje się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Jednak powyższe zasady nie dotyczą krajów należących do Unii Europejskiej!
Od 17.082015r. sprawy spadkowe z elementem obcym w ramach UE podlegają regulacji rozporządzenia Nr 650/2012 w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń, przyjmowania i wykonywania dokumentów urzędowych dotyczących dziedziczenia oraz w sprawie ustanowienia europejskiego poświadczenia spadkowego.
Rozporządzenie to dotyczy spraw, gdzie spadkodawca zmarł w dniu lub po dniu 17.08.2015r. Jeśli zatem spadkodawca zmarł wcześniej to będą mieć opisane powyżej zasady ogólne.
Sprawa spadkowa po zmarłym, który dotychczas mieszkał i zmarł w kraju należącym do UE, powinna zostać przeprowadzona w tym właśnie kraju. Istnieje jednak możliwość, aby spadkodawca wybrał prawo właściwe dla sprawy spadkowej po jego śmierci wedle jego obywatelstwa.
Jak uzyskać polski akt zgonu ?
Jeśli właściwym dla sprawy spadkowej będzie sąd polski to pozostaje kwestia jak uzyskać akt zgonu z kraju, w którym zmarł spadkodawca. I tutaj mamy do trzy możliwości:
- – rejestracja zgonu, który nastąpił poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
- – transkrypcja zagranicznego dokumentu stanu cywilnego potwierdzającego zgon,
- – odtworzenie treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego potwierdzającego zgon.
Rejestracja zgonu, który nastąpił za granicą
Rejestracja zgonu, który nastąpił za granicą jest możliwa pod warunkiem, że zgon nie został zarejestrowany w innym kraju. A także gdy, w państwie zgonu nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego.
Wniosek o rejestrację zgonu należy złożyć do kierownika urzędu stanu cywilnego. Może zrobić to osoba, która ma interes prawny w rejestracji zdarzenia lub interes faktyczny w rejestracji zgonu.
Do wniosku należy załączyć wydany przez właściwy podmiot zagraniczny dokument potwierdzający zgon. Taki dokument powinien być przetłumaczony na język polski przez tłumacza przysięgłego.
Transkrypcja zagranicznego dokumentu stanu cywilnego potwierdzającego zgon
Transkrypcji podlega dokument, który w państwie jego wystawienia jest uznawany za akt stanu cywilnego i ma moc dokumentu urzędowego. Ma to miejsce wtedy, gdy jest wydany przez właściwy organ oraz nie ma wątpliwości co do jego autentyczności.
Z wnioskiem do kierownika urzędu stanu cywilnego powinna złożyć osoba, która ma interes prawny bądź faktyczny w transkrypcji zagranicznego aktu zgonu.
Odtworzenie treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego potwierdzającego zgon
Treść zagranicznego dokumentu potwierdzającego zgon można odtworzyć, jeśli wedle prawa miejsca sporządzenia dokumentu stanowi on akt stanu cywilnego, a uzyskanie jego odpisu jest niemożliwe lub wiąże się z poważnymi trudnościami.
Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej w sprawie spadkowej, nasza Kancelaria Adwokacka ma doświadczenie i specjalizuje się w tego typu sprawach.
Chętnie poprowadzimy także Twoją sprawę. Zapraszamy do kontaktu:
( tel. 509-857-440, e-mail: adwokat.serafin@gmail.com)
Joanna Serafin- Adwokat